بسم الله الرحمن الرحیم
شرایط استفاده و بهرهبرداری عمومی از گلتوس
نسخه خرداد ۹۸
مقدمه
استفاده و بهرهبرداری از پلتفرم گلتوس (https://goltus.ir) و سرویسها، ابزارها، اپلیکیشنها، و سایر وبسایتها و دامنهها و نشانهای تجاری وابسته به آن، که از این پس در این سند «گلتوس» نامیده میشود، برای تمام افرادی که به موجب قوانین جمهوری اسلامی ایران، اهلیت قانونی خرید و فروش و نیز بهرهبرداری و مشارکت در فضای مجازی را دارند، که در این سند «کاربر / کاربران» خوانده میشود، به شرط رعایت قوانین و شرایط این سند و سایر اسناد ارجاع یا اشاره شده، آزاد خواهد بود. همچنین منظور از «محصول» در این سند، همه کالاها و خدمات فیزیکی (عینی و ملموس) و غیرفیزیکی است که کاربر در جایگاه غرفهدار برای فروش یا اهدا عرضه میکند.
تاریخ آخرین ویرایش و بهروزرسانی این سند «خرداد ۹۸» است.
پذیرش شرایط استفاده
- این سند و سایر سندهایی که در این متن به آنها ارجاع داده میشود، مجموعاً جزو شرایط استفاده و بهرهبرداری از «گلتوس» است.
- شرایط استفاده از گلتوس، جزو قراردادهای قانونی الزامآور فیمابین کاربر (شما) و «گلتوس» است.
- این سند، حقوق و مسئولیتهای کاربران را به هنگام بهرهبرداری و استفاده از گلتوس بیان میکند. لذا مستلزم است که دقیق خوانده و رعایت شود. با استفاده از یکی یا تمامی سرویسهای «گلتوس» (حتی صرف بازدید و جستوجو در وبسایت)، شما اطلاع و موافقت خود را با شرایط استفاده و بهرهبرداری از «گلتوس» اعلام کردهاید و در صورتی که با این شرایط موافقت ندارید، نباید از خدمات «گلتوس» استفاده کنید.
- «گلتوس» بازاری است اجتماعی که کاربران آن به صورت آنلاین و آفلاین به هم مرتبط میشوند و علاوه بر داد و ستد به توسعه محتوا و شبکه خود نیز میپردازند. از این رو، «گلتوس» چندین سند متفاوت شرایط استفاده خواهد داشت که ناظر به کارکردها و بهرهبرداریهای مختلف از خدمات «گلتوس» است. در این سند، برخی از این شرایط عمومی و اختصاصی آمده است اما برای هر گونه بهرهبرداری از مجموعه خدمات «گلتوس»، باید سایر اسناد مربوط به آن را (حتی اگر در این سند به آن اشاره یا ارجاع نشده است) نیز مطالعه کنید و با پذیرش شرایط آن، در «گلتوس» فعالیت کنید؛ زیرا مفاد آن اسناد نیز جزو قوانین و شرایط استفاده از «گلتوس» است.
- «گلتوس» ممکن است در هر زمانی نسبت به بهروزرسانی این سند اقدام کند. در صورتی که به تشخیص «گلتوس» این تغییرات عمده و جدی باشد، از طریق ایمیل یا انتشار در بسترهای «گلتوس»، به اطلاع شما (کاربر) خواهد رسید. شما میتوانید با مطالعه این تغییرات نسبت به تدوام همکاری و استفاده از خدمات «گلتوس»، تصمیمگیری کنید. مستحضر باشید که ادامه استفاده از خدمات «گلتوس» به معنای پذیرش این تغییرات است و ادعای جهل و عدم آگاهی نسبت به آن در هر حال مسموع نخواهد بود.
حساب کاربری در «گلتوس»
- شما (کاربر) برای استفاده از خدمات مختلف «گلتوس»، به ایجاد حساب کاربری نیاز دارید و با تأسیس حساب کاربری میپذیرید که این قرارداد را به طور کامل مطالعه کردهاید و شرایط و قوانین آن را پذیرفتهاید.
- مطابق قوانین و مقررات ایران، برای خرید و فروش و استفاده از سرویسهای تجاری، دارا بودن حداقل سن قانونی لازم است. فلذا شما (کاربر) میبایست ۱۸ (هجده) سال تمام یا بیشتر سن داشته باشید و در غیر این صورت تنها با مجوز و نظارت قانونی والدین قانونی یا سرپرست قانونی خود میتوانید از خدمات «گلتوس» مانند خرید و فروش محصولات خود استفاده کنید.
- برای حساب کاربری لازم است یک شماره همراه معتبر و متعلق به خودتان ارائه کنید. در غیر این صورت، شما (کاربر) در برابر مالک شماره همراه تماماً و کاملاً مسئول خواهید بود. همچنین با هر شماره همراه فقط یک حساب کاربری میتوان ایجاد کرد.
- نام کاربری شما به صورت عمومی نمایش داده میشود و به تمامی فعالیتهای شما (کاربر) در «گلتوس» پیوند میخورد؛ بنابراین نام کاربری مناسبی برای خود انتخاب کنید. انتخاب نامهای غیر اخلاقی (توهینآمیز، مبتذل، رکیک و زننده)، نامها و نشانهایی که جزو مالکیت معنوی دیگران به شمار میآیند یا به برندهای ثبت شده متعلق است (مگر با ارائه مدارک و مجوزهای مستند)، جزو مصادیق نقض شرایط استفاده از «گلتوس» است.
- با «گلتوس» و دیگر کاربران «گلتوس»، اعم از دیگر غرفهداران و البته مشتریان، صادقانه رفتار و از خود اطلاعات دقیق وارد کنید. درج اطلاعات نادرست یا تظاهر به شخصی دیگر بودن در تأسیس حساب کاربری، جزو مصادیق جرم در «گلتوس» و شکایت توسط دیگران است و حسب مورد و بنا به تصمیم «گلتوس» ممکن است منجر به تعلیق یا مسدود شدن یا حذف کامل حساب کاربری شما (کاربر) در «گلتوس» گردد.
- شما (کاربر) بهتنهایی و به صورت مستقل مسئول تمامی فعالیتهایی هستید که توسط حساب کاربری شما انجام میشود. اگر شما استفاده از حساب کاربری خود را در اختیار دیگری گذاشتید یا به صورت اشتراکی از آن بهرهبرداری کردید، تمام مسئولیت و عواقب آن به عهده شخصی است که اطلاعات صورتحساب و پرداختها به نام اوست.
- اگر شما (کاربر) به عنوان یک واحد تجاری (شخصیت حقوقی) برای ثبت و تأسیس حساب کاربری در «گلتوس» اقدام میکنید، به صورت شخصی اقرار و ضمانت کردهاید که به عنوان نماینده آن واحد تجاری (شخصیت حقوقی) اختیار و قدرت موافقت و تبعیت از قوانین و شرایط استفاده از «گلتوس» را به عهده دارید. همچنین قید میشود که واگذاری حساب کاربری به غیر، در «گلتوس» تعریف نشده است.
- مسئولیت حفاظت از اطلاعات و امنیت حساب کاربری، مانند نام کاربری و رمز عبور، با شما (کاربر) است. لذا در حفظ و ارتقاء امنیت رمز عبور خود مراقبتهای لازم را داشته باشید و در صورت سرقت یا مفقود شدن اطلاعات کاربری در اسرع وقت به «گلتوس» اطلاع دهید. همان طور که در بالا ذکر شد مسئولیت همه فعالیتهای انجام شده از حساب کاربری به عهده کاربر (شما) است.
- ایجاد حساب کاربری در «گلتوس» و همچنین مفاد شرایط استفاده و بهرهبرداری از «گلتوس»، هیچ نوع تعهد، توافق و قراردادی نظیر ایجاد یک شعبه، مشارکت، سرمایهگذاری مشترک، قرارداد استخدام یا پیمانکاری، فرانشیز و یا نظایر آن را مابین شما (کاربر) و «گلتوس» ایجاد نخواهد کرد.
- ممکن است «گلتوس» در شرایطی، از کاربر درخواست ارائه مدارک، اطلاعات تکمیلی و احراز هویت کند. در این صورت، کاربر (شما) متعهد خواهد بود مدارک و اطلاعات درخواستی را طبق زمان اعلامشده از سوی «گلتوس» ارائه کند. در غیر این صورت، «گلتوس» میتواند حساب کاربری را مسدود کند و به کاربر هیچ خدماتی ارائه نکند.
سیاست حفظ حریم خصوصی
- حفظ اطلاعات خصوصی کاربران، جزو موارد مهم «گلتوس» است. شما با استفاده از «گلتوس» رضایت خود را جهت استفاده و دسترسی به اطلاعات خود، به شیوهای که در این سند بیان میشود و همچنین برای بهبود تجربههای کاربری و تسهیل روابط تجاری فیمابین کاربران، اعلام میکنید. این سیاست صرفاً بر موارد استفاده و بهرهبرداری از «گلتوس»، صدق میکند و «گلتوس» هیچ مسئولیتی در قبال محتوا یا سیاستهای حفظ حریم شخصی سایتها، اپلیکیشنها یا سایر خدمات هیچ یک از اعضای خود، شرکا و همکاران تجاری، اشخاص ثالث بهرهبردار از خدمات «گلتوس» ندارد.
- «گلتوس» بر آن است که تمامی کاربران آن حداقل هجده سال تمام (سن قانونی) یا مجوز و نظارت قانونی والدین قانونی یا سرپرست قانونی خود را داشته باشد. لذا این قانون به مواردی که در زیر سن قانونی از «گلتوس» استفاده میکنند نمیپردازد.
- بسته به خدمات و سرویسی که شما (کاربر) انتخاب خواهید کرد، «گلتوس» اطلاعاتی را از شما دریافت و ذخیره میکند؛ اطلاعاتی نظیر نام و نامخانوادگی، کد ملی، شماره همراه، ایمیل، نشانی پستی و تلفن محل سکونت و کسبوکار، اطلاعات حساب بانکی و …
- ممکن است «گلتوس» جهت اطمینان بیشتر نسبت به رعایت مفاد شرایط و ضوابط استفاده از «گلتوس» و دریافت اطلاعات بیشتر از برخی صاحبان غرفه در بازار پیرامون وضعیت کسبوکار یا کالاهای عرضهشده، و نیز برای احراز صحت برخی موارد ادعاشده یا خدمات ویژه، از شما (کاربر) درخواست کند تا برگ تکمیل تقاضای آن کالا یا خدمت را تکمیل کنید.
- همچنین به دلیل رعایت مسائل امنیتی، صحتسنجی، پیگیری برخی موارد خاص، پیگیریهای حقوقی، افزایش بهرهوری و دقت در فرآیندهای کاری «گلتوس»، ممکن است اطلاعات دریافتی از شما (کاربر)، توسط کارکنان مختلف «گلتوس» یا گروههای مشاور، در زمانبندیهای مختلف رؤیت و بررسی گردد.
- فعالیتهای شما (کاربر) در بازار «گلتوس» با نام کاربریتان پیوند دارد و بر اساس نسخه فعلی یا آتی بازار گلتوس، تمام یا بخشی از اطلاعات کاربری و فعالیتهای شما (کاربر) به صورت پیشفروش در پلتفرم اصلی «گلتوس» و نیز اپلیکیشنها و سایر ابزارهای و صفحات وابسته به آن، برای عموم مخاطبان بازار «گلتوس» قابلمشاهده است و نیز در فضای مجازی و اینترنت (مانند نتایج موتورهای جستجوگر ایرانی و خارجی و شبکههای اجتماعی وابسته به اینترنت)، در دسترس دیگران برای جستجوی شما در این فضاها قرار دارد. البته کاربران «گلتوس» با امکانات کنونی یا بعدی حساب کاربری، میتوانند تنظیماتی را برای اطلاعات پایه و اشتراکگذاری انجام دهند. از جمله اطلاعات کاربری و فعالیتهای شما (کاربر) در «گلتوس» از این قرار است: نام و عکستان؛ تاریخ پیوستن و حضورهای مختلفتان در «گلتوس»؛ محصولاتی که خرید کردهاید یا درباره آنها نظر و امتیاز دادهاید؛ نظرهایی که شما در صفحات مختلف گلتوسی ارائه کردهاید (مانند مطالب وبلاگ)؛ دنبالکنندگان شما و دنبالشوندگان توسط شما؛ صفحه غرفه و صفحات محصولاتی که برای فروش یا اهدا (مجانی) عرضه کردهاید و محصولاتی که فروش رفته است و تعداد آنها؛ نظرها و امتیازهای خریداران و مخاطبان «گلتوس» در صفحه غرفه یا محصولات غرفهدار و دستهبندیها و رتبهبندیهای انجام گرفته از سوی «گلتوس» .
- ممکن است شما از طریق یک سیستم و اپلیکیش واسط و بیرون از «گلتوس»، به «گلتوس» متصل شوید که در این صورت، درخواست دریافت اطلاعات از شما (کاربر)، تابع قوانین و شرایط ذکر شده خواهد بود.
- «گلتوس» اطلاعات دریافتی خود از کاربران را به شیوههای مختلفی استفاده خواهد کرد؛ بهعنوان نمونه وقتی شما کالایی را خریداری میکنید، «گلتوس» کلیه اطلاعات لازم نظیر نام کامل، نام کاربری، شماره تماس، نشانی پستی را در اختیار غرفهدار (فروشنده) قرار خواهد داد.
- «گلتوس» میتواند از پیشنهادهای ارائهشده توسط شما (کاربر) در راههای ارتباطی خویش با مخاطبان، برای ارتقای خدمات خود به کاربران و مخاطبان استفاده کند.
- «گلتوس» جهت برقراری ارتباط با شما (کاربر)، از کلیه روشهای در دسترس مانند شماره تماس (برقراری تماس یا ارسال پیامک)، ایمیل، ارسال نوتیفیکیشن در اپلیکیشن و پیام در شبکههای اجتماعی و پیامرسان و سایر کانالهای ارتباطی استفاده خواهد کرد.
- «گلتوس» اطلاعات شما را به شخص ثالث، بدون دریافت رضایت شما، یا در مواردی که در این سند قید شده است، به فروش نخواهد رساند.
- «گلتوس» اطلاعات کاربران خود را در صورت درخواست رسمی مراجع ذیصلاح قضایی و انتظامی در اختیار آن مراجع قرار خواهد داد و تابع قوانین جمهوری اسلامی عمل خواهد کرد.
محتوای کاربر (شما)
- آنچه شما (کاربر) به هر طریقی از قبیل عکس، نام کاربری و پروفایل، درج کامنت و نظر، نام غرفه، قصه محصول و تولیدکننده و نظایر آن و به طور کلی هر آنچه شما حین استفاده از خدمات «گلتوس» در پلتفرمهای «گلتوس» درج و منتشر میکنید، صرفاً محتوای شما بوده و «گلتوس» به هیچ عنوان مخاطب ادعایی پیرامون آن نخواهد بود و نسبت به آن هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.
- مسئولیت فردی و انحصاری هر آنچه از سوی شما (کاربر) در بسترهای تهیهشده توسط «گلتوس» درج و منتشر میگردد به عهده شما (کاربر) خواهد بود و «گلتوس» نسبت به هر گونه خسارت یا ادعای احتمالی هیچ مسئولیتی نخواهد داشت. مسئولیت پاسخگویی نسبت به مواردی که درج محتوا توسط شما (کاربر)، به هر طریق منجر به نقض حقوق اشخاص ثالث گردیده است، به عهده شما (کاربر) خواهد بود.
- شما (کاربر) با درج محتوا در هر بخش از بسترهای «گلتوس»، مجوز بهرهبرداری از آن محتوا را به «گلتوس» اعطا میکنید. «گلتوس» ضمن حفظ حقوق شما (کاربر)، مجاز خواهد بود، در راستای توسعه طرح اکوسیستم و بازار اجتماعی «گلتوس»، مطابق این مجوز از محتوای شما (کاربر) استفاده کند؛ مانند انتشار و بازنشر محتوای شما در بخشهای مختلف «گلتوس» و کانالهای گوناگون آن (نظیر سوشالها)، برای طرفهای همکار در حوزه مارکتینگ و قرار گرفتن در فهرستهای «گلتوس»؛ و همینطور «گلتوس» برای آموزش و ارتقای کاربران خود میتواند از محتواهای کاربران استفاده کند. برای مثال، «گلتوس» برای توسعه بازار و فروش غرفههای «گلتوس»، از داستانهای موفقیت کسبوکارهای مستقر در «گلتوس»، برای ایجاد آگاهی و هوشیاری استفاده خواهد کرد و لذا برای تأثیرگذاری بیشتر مختار خواهد بود که محتوا را تغییر دهد و بازنشر کند.
- شما (کاربر) با درج محتوا، به «گلتوس» یک حق انحصاری، قابلواگذاری به غیر، همهجانبه، غیر قابلاسترداد، جهت عرضه، ویرایش، تغییر، نشر، بازنشر و بازتولید، جهت توسعه و ارتقای کاربری شما (کاربر) یا برند «گلتوس» و نیز به طور کلی برای استفاده در هر قالب وابسته به پلتفرم «گلتوس»، نظیر سایت و اپلیکیشن، یا هر بستری نظیر مطبوعات و سایتهای دیگر، اعطا میکنید. دریافت این مجوزها، برای توسعه طرح بازار اجتماعی «گلتوس»، برندآگاهی بیشتر و به تبع آن، کسب سود بیشتر برای همه اعضای این بازار خواهد بود. دادن این مجوز به «گلتوس»، میتواند به توسعه برند شما (کاربر / غرفهدار)، تجاری شدن محصولات و بهتر دیده شدن آن توسط مخاطبان کمک شایان توجهی کند.
- «گلتوس» نسبت به حفظ دقیق و کامل حقوق مالکیت فکری تمام افراد (کاربر) در بسترهای خود، حساسیت ویژهای دارد. در صورتی که هر گونه محتوای مندرج در بسترهای «گلتوس» را ناقض حقوق مالکیت فکری خود میدانید، میتوانید «گلتوس» را نسبت به این امر مطلع سازید تا در صورت صحت، «گلتوس» نسبت به حذف و اخطار به شخص خاطی اقدام کند. همچنین آگاه باشید، در صورتی که محتوای درج شده توسط شما (کاربر)، به وسیله «گلتوس»، ناقض حقوق مالکیت معنوی و فکری یا قوانین تشخیص داده شود، «گلتوس» میتواند آن را بدون اطلاع قبلی حذف کند.
- «گلتوس» بر آن است تا بازار اجتماعی «گلتوس» یک محیط امن، قابلاعتماد و شفاف باشد. لذا درج هر گونه محتوایی (حتی نام کاربری، غرفه و محصول) که به نوعی ناقض قوانین موضوعه، احکام اسلامی، اخلاق حسنه و نظم عمومی کشور باشند، ممنوع خواهد بود. شما (کاربر) متعهد خواهید بود از درج هر گونه محتوای غیرقانونی، غیراخلاقی، تهدیدآمیز، ناقض حقوق دیگران، حاوی عبارات ناپسند و گمراهکننده برای مخاطب خودداری کنید. «گلتوس» محتواهایی را که به تشخیص خود مصداق هر یک از موارد فوق و یا به نوعی مغایر با اصول و قواعد بازار اجتماعی «گلتوس» بداند، میتواند بدون اطلاع قبلی حذف کند و از این جهت هیچ ادعایی علیه «گلتوس» مسموع نخواهد بود.
مالکیت و مصونیت «گلتوس»
- مطابق این سند، «گلتوس» یک مجوز قابلفسخ و استرداد، غیر انحصاری و مشروط به شرایط این سند و سایر اسناد استفاده از «گلتوس»، به شما (کاربر) اعطا میکند.
- مطابق این سند، شما (کاربر) اعلام میکنید از هر گونه استفاده از خدمات «گلتوس» که منجر به نقض قوانین جمهوری اسلامی ایران یا احکام اسلامی یا خلاف عرف جامعه میشود، خودداری خواهید کرد. به طور مثال، شما (کاربر) متعهد خواهید بود، هرگونه مجوزی که برای عرضه محصولات نیاز است، اخذ و بر اساس آن محصولات را در غرفه متعلق به خودتان (کاربر) عرضه کنید. عواقب عدم اخذ این مجوزها و ورود هرگونه خسارت به اشخاص ثالث، مستقیماً و منحصراً به عهده شما خواهد بود.
- هرگونه جمعآوری با/بدون قصد استفاده اطلاعات دیگران، استفاده از اطلاعات مشتریان «گلتوس» که صرفاً در راستای ارائه محصولات در اختیار شما قرار گرفته است، سوءاستفاده از داراییهای مادی و غیر مادی «گلتوس»، نفوذ در نرمافزارهای «گلتوس» و کدهای نرمافزاری مربوطه و مهندسی معکوس طرح بازار اجتماعی «گلتوس»، ممنوع است.
- شما (کاربر) متعهد خواهید بود که از علائم و اسامی تجاری یا هر نوع علائم دیگر متعلق به «گلتوس»، فقط به منظور شناساندن و تبلیغات محصولات خود در «گلتوس» و در محدوده این قرارداد و صرفاً در جهت منافع بازار اجتماعی «گلتوس»، استفاده خواهید کرد. هرگونه اقدام به ثبت هر یک از اسامی و علائم تجاری متعلق به «گلتوس»، یا هر اسم و نشان و علامتی که میتواند به علت شباهت با علائم متعلق به «گلتوس» اشتباهبرانگیز باشد، و نیز استفاده از نامها و علائم «گلتوس» در نام غرفهها یا محصولات، ناقض این توافق خواهد بود.
- همواره حق مالکیت «گلتوس» بر مجموعه داراییهای مادی و غیرمادی «گلتوس» محفوظ است و بهرهبرداری و استفاده از هر یک از مجموعه داراییهای مادی و غیرمادی متعلق به «گلتوس» (مانند پلتفرم در نسخه وب و اپلیکیشن، برند، نشان تجاری، عناوین، طرحهای بازاریابی، تخفیفها، کمپینها، علامتها) در غیر چارچوب مشخص شده از سوی بازار اجتماعی «گلتوس» یا خارج از عرف و عادت، به هر شکل مستقیم و غیرمستقیم، سوءاستفاده تلقی میشود و ممنوع است.
- و در صورت هر گونه سوء استفاده تجاری یا غیر تجاری از هر یک این داراییها برای منافعی خارج از بازار «گلتوس»، استفاده و بهرهبرداری در چارچوب غیر تعریف شده از سوی «گلتوس»، و ایجاد خسارت مادی و غیر مادی به هر یک از این داراییها، «گلتوس» مجاز است در مرحله نخست، تذکر شفاهی یا کتبی دهد یا کاربر را از طرح و برنامه خارج کند و در مرحله بعد، دسترسی کاربر را به خدمات «گلتوس» به حالت تعلیق درآورد یا مسدود کند یا به طور کلی، حساب کاربری و غرفهداری کاربر را حذف کند و همواره میتواند خسارت و حقوق قانونی خود را نیز طبق مقررات این سند یا از طریق قانونی و قضایی، پیگیری و مطالبه کند.
- کاربران «گلتوس» متعهد میشوند هیچگاه از طرحهای بازاریابی پلتفرم بازار اجتماعی «گلتوس» به صورتی که به «گلتوس» یا شرکای آن صدمهای وارد کند استفاده نکنند. در صورتی که کاربران از امکانات فراهم شده در طرحهای در جریان «گلتوس» سوءاستفاده (مانند بهرهبرداری در جهت منافع شخصی یا آسیب زدن به «گلتوس» اعم از آسیب مادی یا معنوی) کنند، «گلتوس» ضمن داشتن حق قطع خدمات و غیرفعال کردن حساب کاربری، مجاز خواهد بود مطالبات کاربر را که با سوءاستفاده کسب کرده است مسدود کند، با مراجعه به مراجع قضایی یا سایر مراجع ذیصلاح قانونی برای جبران خسارات و مطالبه آن اقدام کند و کاربر حق هیچ گونه ادعایی در این خصوص ندارد.
- در صورتی که «گلتوس» به جهت اقدامی که شما (کاربر) انجام دادهاید تحت پیگرد قانونی قرار گرفت، شما متعهد به دفاع و مصون ساختن «گلتوس» از این گونه ادعاها خواهید بود. این بدان معناست که شما (کاربر) در این موارد از «گلتوس» (شامل کلیه کارمندان و اشخاص تحت همکاری وی) دفاع خواهید نمود و «گلتوس» را نسبت به تمام هزینههایی که ممکن است در این جریان (اعم از هزینههای دادرسی، جذب وکلای مدافع و محکومیتهای مالی) به «گلتوس» تحمیل شود، مصون نگاه خواهید داشت.
- ممکن است در جریان استفاده از خدمات «گلتوس»، با اشخاص دیگر حاضر در بازار به صورت آنلاین تعامل داشته باشید. مستحضر باشید، «گلتوس» نظارتی بر این گونه مسائل ندارد و مسئولیت هر آنچه ممکن است در اثر این تعاملات روی دهد با خود اشخاص خواهد بود.
- مطابق این سند و شرایط خرید و فروش در «گلتوس»، شما (کاربر)، «گلتوس» را نسبت به اثرات سویی که ممکن است در اثر خرید و مصرف محصولات خریداریشده به شما وارد گردد، مبرّی از مسئولیت خواهید کرد و غرفهدار ضامن جبران خسارت است.
- هر محتوایی که هر شخص (کاربر) در «گلتوس» منتشر میکند، مستقیماً مرتبط با شخص وی است و «گلتوس» هیچ گونه مسئولیتی از جهت صحت، قانونی بودن و تطابق محتواهای منتشرشده با قواعد کپیرایت نخواهد داشت.
- شرایط این سند و مصونیت «گلتوس»، مانع پیگیری قانونی توسط «گلتوس» یا کاربران در مراجع ذیصلاح در جمهوری اسلامی نیست.
- «گلتوس» تلاش میکند خدمات خود را برای همه دستگاهها و گوشیها و شبکههای مرتبط با اینترنت ارائه کند اما نسبت به آن هیچ تضمینی نمیدهد.
استفاده از خدمات «گلتوس» (خرید و فروش)
افراد، مطابق شرایط این سند و با تأسیس حساب کاربری میتوانند در «گلتوس» غرفه بسازند و محصولاتشان را عرضه کنند و بفروشند یا محصول موردنظرشان را سفارش دهند و خرید کنند. در فرایند خرید و فروش در «گلتوس»، علاوه بر حاکم بودن شرایط عمومی حساب کاربری، حریم خصوصی و محتوای کاربر (شما)، قواعد خاص دیگری نیز جزو شرایط استفاده از «گلتوس» برای طرفین معامله (غرفهدار و خریدار) است که در ادامه آمده است.
الف. ایجاد غرفه و سهم طرفین
- راهاندازی غرفه و در اختیار گرفتن فضایی برای عرضه محصولات و خدمات در «گلتوس»، در ازای معاملاتی که صورت میگیرد، بسته به نوع محصول، میزان فروش و عوامل مؤثر نظیر آن، پس از کسر کسورات قانونی (مانند مالیات)، «درصد مشخصی» به «گلتوس» تعلق میگیرد و امکان استرداد آن به غرفهدار (کاربر) وجود ندارد.
- آخرین درصد و سهم مصوب گلتوس، هنگام ایجاد غرفه به اطلاع کاربر میرسد. همچنین تغییر در این درصد و مبنای محاسبه نیز از طریق رسانهها و راههای ارتباطی «گلتوس» اطلاعرسانی میگردد. سهم گلتوس از ابتدای سال ۹۸ برای کاربران، ۱۰ درصد است.
- مبلغ خالص سهم عرضهکننده از درآمد حاصل از فروش محصولات عرضه و فروختهشده از طریق غرفه اختصاص دادهشده به عرضهکننده، در صورت رضایت مشتری و پس از کسر کسور قانونی، طبق زمانبندی «گلتوس» برای تسویه مالی دادوستدها، به حساب بانکی (از طریق شماره بانکی شبا) که مالکیت کامل آن متعلق به غرفهدار است، پرداخت میشود.
- رویکرد اساسی «گلتوس»، کسب رضایت کامل و صد درصدی مشتری نسبت به محصول است، لذا در صورتی که «گلتوس» تشخیص دهد، عدم رضایت مشتری به جهت تقصیر یا کوتاهی و سهلانگاری عرضهکننده بوده است، طبق قوانین بازگرداندن محصول عمل میشود.ارسال محصولات برای مشتریان بر عهده غرفهدار و فروشنده محصول است و «گلتوس» هیچگونه مسئولیتی در این ضمینه ندارد؛
- تضمین کیفیت محصولات بر عهده فروشنده و غرفه دار بوده و هزینه هرگونه عدم تطابق یا نقص در محصول را موظف است در اسرع وقت جبران کند و «گلتوس» میتواند تا زمان تائید صحت و سلامت محصول از تسویه با فروشنده پرهیز کند.
- «گلتوس» میتواند در صورت تکرار نقص فنی یا عدم هماهنگی محصولات با مشخصات موجود در سایت نسبت به محروم کردن کاربر اقدام نماید.
ب. اداره غرفه و بهرهبرداری از آن
- راهاندازی و مدیریت غرفه پس از فعالسازی آن توسط «گلتوس»، به طور کامل به عهده غرفهدار (کاربر) خواهد بود. فلذا کلیه مسائل مربوط به آن از قبیل تولید و بارگذاری محتوا و اطلاعات محصولات، قیمتگذاری و تنظیم هزینه ارسال آنها به عهده غرفهدار (کاربر) خواهد بود. «گلتوس» مطابق مقررات و شرایطی که بخش مهمی از آن در این سند منتشر شده و به اطلاع کلیه کاربران (اعم از خریداران و غرفهداران) رسیده است صرفاً گرداننده این بازار و ناظر بر پلتفرم و خدمات آن خواهد بود.
- بنای اولیه «گلتوس» تسهیل و تسریع در غرفهدار شدن شما و تدوام این امر است؛ اما ممکن است «گلتوس» در شرایطی و بنا به هر دلیل متعارفی، از غرفهدار (کاربر) درخواست ارائه مدارک و اطلاعات تکمیلی درباره محصول عرضهشده کند. در این صورت، غرفهدار متعهد خواهد بود مدارک و اطلاعات درخواستی را طی فرصت اعلامشده از سوی «گلتوس» ارائه کند. در غیر این صورت، «گلتوس» میتواند حساب کاربری غرفهدار را به حالت تعلیق درآورد یا مسدود کند یا حساب کاربری و غرفهداری کاربر را حذف کند یا از فروش محصول یا محصولاتی جلوگیری کند و غرفهدار از این جهت هیچ گونه ادعایی نخواهد داشت.
- نامگذاری غرفه و محصولات و نیز معرفی و توضیحات مربوط به آنها، مشمول شرایط مندرج در «محتوای کاربر» است. ازاینرو، به کار بردن هرگونه عبارت یا جملهای در نامگذاری غرفه یا محصول و همچنین توضیحات و ویژگیهایی که برای غرفه و محصولات خود مینویسید، در صورتی که صرفاً ادعا بوده و ادله اثباتکننده برای آن نداشته باشید، ممنوع است و هرگونه ادعایی از سوی اشخاص ثالث به عنوان سرقت یا نقض مالکیت فکری و معنوی، برعهده غرفهدار (کاربر) است و در صورت اقدام از سوی کاربر، «گلتوس» میتواند طبق شرایط پایان همکاری و فسخ عمل کند.
- عرضه، تبلیغ و فروش محصولات غیرقانونی و غیرمجاز در غرفه ممنوع است. همچنین عرضه، تبلیغ و فروش هر محصولی که به اخذ مجوز خاصی نیاز دارد، بدون گرفتن مجوزهای لازم ممنوع است و در صورت تخلف غرفهدار (کاربر) و منجر شدن به آسیب یا شکایت اشخاص، غرفهدار ضامن جبران خسارت و «گلتوس» مبرّی از مسئولیت است.
- به طور کلی، همه مسئولیت و تبعات ادعای هرگونه خواص برای محصولات، بدون امکان اثبات و ارائه ادله اثباتکننده، بر عهده غرفهدار (کاربر) است؛
- استفاده از عناوین نیازمند مجوز از وزارتخانهها یا سازمانهای دولتی و مراکز علمی و حوزوی، اسامی متعلق به برندهای ثبتشده، اسامی مقدس (مانند نامها و القاب چهارده معصوم و امامزادگان مشهور)، نامهای کامل یا اختصاری متعلق به دولت، اسامی آثار ملی و تاریخی، اسامی دانشمندان، هنرمندان و افراد مشهور معاصر، بدون گرفتن مجوزهای لازم ممنوع است و در صورت تخلف غرفهدار (کاربر) و منجر شدن به شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی، تمام مسئولیت و عواقب آن با غرفهدار است.
- همه مسئولیت مغایرت محصول ارسالشده برای خریداران، با شرح محصول، ویژگیها، وزن آن، تعهد به زمان آمادهسازی ارسال محصول، و ضمانت و پشتیبانی پس از فروش، برعهده غرفهدار (کاربر) است و در صورت تخلف غرفهدار (کاربر)، «گلتوس» حق تذکر، تعیین جریمه و غیرفعال کردن حساب کاری و غرفه را دارد.
- غرفهدار (کاربر) میپذیرد که از غرفه اختصاص دادهشده به وی، صرفاً جهت عرضه، فروش و ارسال همان محصولات مندرج در غرفه استفاده کند. فلذا فروش و ارسال هر محصول عرضه نشده در غرفه (اعم از قانونی یا غیرقانونی، دارای مجوز یا بدون مجوز)، از طریق سفارش خرید «گلتوس»، ممنوع است. بر این اساس کلیه مسئولیتهای حقوقی و کیفری ناشی از اقدام به این مسئله، به طور کامل به عهده غرفهدار است و وی موظف به جبران کلیه خسارات ناشی از آن و پاسخگویی به «گلتوس» و همچنین مراجع ذیصلاح قضایی خواهد بود.
- اگر غرفهداری برای دو ماه، چه از طریق سایت یا اپلیکیشن، هیچ ورودی به کاربری یا غرفه خود نداشته باشند، «گلتوس» میتواند حساب کاربری و غرفه کاربر را مسدود و تعطیل کند.
- نظر به تکلیف قانونی صاحبان کسبوکارها مبنی بر اعلام مالیاتهای تکلیفی خود به اداره مالیات حوزه مالیاتی مربوطه، هر یک از کاربران (اعم از مشتریان و غرفهداران) موظفاند، نسبت به انجام تکالیف قانونی خود پیرامون این مسئله در مواعد مقرر اقدام کنند. بدیهی است ارائه گزارشهای مالیاتی «گلتوس» به اداره مالیات، ارتباطی به کاربران و بویژه صاحبان غرفه ندارد و به هیچ عنوان نافی تکالیف قانونی آنها نخواهد بود.
- کاربران «گلتوس»، مجاز نیستند بازدیدکنندگان سایت و نیز اعضای آن (خریدار یا غرفهدار) را با هدف خرید و فروش محصولات، به بیرون از بازار «گلتوس» هدایت کند. در صورت اطلاع «گلتوس» از این موضوع، «گلتوس» مجاز است دسترسی کاربر را معلق یا قطع کند و درباره میزان معاملات و درآمد حاصله و دریافت کارمزد و کسر از اعتبار کاربر اقدام کند.
ج. تسویهحساب با غرفهداران
- برای آغاز تسویهحساب غرفهدار (کاربر)، چهار شرط ارسال محصول، ثبت شماره مرسوله پستی یا اعلام وضعیت نوع ارسال غیرپستی، دریافت محصول توسط مشتری و اعلام رضایت او، و ثبت حساب بانکی شبا که مالکیت کامل آن متعلق به غرفهدار است، ضرورت دارد؛ بنابراین تا همه شرایط تسویهحساب وجود نداشته باشد، فرآیند تسویهحساب با غرفهدار به جریان نخواهد افتاد حتی اگر سفارش توسط غرفهدار ارسال شده و به دست مشتری هم رسیده باشد.
- از هر تراکنش موفق، طبق توافق زمان ایجاد غرفه، کارمزد «گلتوس» معادل ۱۰ ٪ از قیمت محصول کسر میشود و مابقی طبق زمانبندی «گلتوس» برای تسویه مالی دادوستدها، به حساب بانکی (شبا) غرفهدار واریز میگردد.
- لازم به ذکر است که تسویهحساب در اسفند و فروردین هر سال، به دلیل تعطیلات رسمی و ترافیک نقل و انتقال بانکی و حسابداری پایان سال «گلتوس»، با کمی تغییر انجام خواهد شد و به طور معمول آخرین تسویه هر سال در آخرین هفته کاری اسفندماه و اولین تسویه در سال جدید کاری در نیمه دوم فروردین ماه انجام خواهد شد.
- ریز جزئیات تمام تراکنشهای غرفهداران در «گلتوس» موجود است و «گلتوس» بر همین مبنا واریز را برای غرفهدار انجام میدهد. «گلتوس» بسترهای لازم را برای مشاهده مبلغ تسویهنشده و ریز جزئیات توسط غرفهدار فراهم میکند.
- هزینه کوپنهای تخفیف به نوع کوپن بستگی دارد. اگر غرفهدار کوپن را ایجاد کرده است، همه هزینه کوپن به عهده اوست. کوپنهای ایجادشده توسط «گلتوس» نیز دو نوع هستند. یک نوع، کوپنهای تخفیفی خود «گلتوس» که تماماً به عهده «گلتوس» است. نوع دوم، کوپنهای مشارکتی که با ثبتنام غرفهدار اعمال میشوند. هزینه این کوپنها به صورت مشارکتی به عهده غرفهدار و «گلتوس» است و درصد مشارکت بر اساس همان توافقی است که هنگام ثبتنام در هر طرح، غرفهدار با «گلتوس» امضا میکند.
د. خرید از «گلتوس»
- هیچ یک از محصولاتی که در مجموعه بسترهای فراهمشده در «گلتوس» به فروش میرسد توسط «گلتوس» تولید، انبارداری و بررسی کیفی نمیشود، بلکه همه این کالاها مستقیماً و منفرداً توسط خود غرفهداران، تولید یا عرضه میشوند. فلذا «گلتوس» علیرغم تلاش روزافزون جهت پالایش محصولات عرضهشده از جهات مختلف و ایجاد پالایههای (فیلترهای) کیفی و قانونی، به دلیل گستردگی جغرافیایی و تنوع محصولات و کالاها، عملاً نمیتواند نسبت به تضمین کیفیت، سلامت یا حتی قانونی بودن محصولات از هر جهت، اقدام کند؛ بنابراین صرف نظر از عدم مسئولیت «گلتوس» نسبت به کیفیت و سلامت قطعی محصولات عرضهشده در غرفهها، غرفهدار ضامن جبران خسارت است و هر گونه ادعایی باید علیه صاحب غرفه طرح شود و شما (کاربر)، «گلتوس» را نسبت به اثرات سویی که ممکن است در اثر خرید و مصرف محصولات خریداریشده به شما وارد گردد، مبرّی از مسئولیت خواهید کرد.
- در «گلتوس» غرفهدار (کاربر) میتواند برای هر محصول، زمانی را برای آمادهسازی تعیین و ثبت کند که شامل زمان لازم برای خرید مواد اولیه، ساخت محصول، بستهبندی اولیه و آماده کردن آن برای مرحله بعدی یعنی ارسال و پست است؛ بنابراین زمان آمادهسازی، فاصله زمانی میان ثبت سفارش تا پیش از پست و ارسال محصول است و مدت زمان پست جزو آن نیست و به نوع پست (سفارشی و پیشتاز) و فعالیت اداره پست برمیگردد.
- در «گلتوس» غرفهدار (کاربر) میتواند برای ارسال محصول، محدودیت مکانی ایجاد کند و این قابلیت را برای یک یا چند استان یا شهر در نظر بگیرید. ازاینرو، سفارش این محصولات فقط برای مکانهای محدودشده ممکن است.
- هزینه ارسال محصول به صورت پیشفرض، هزینههای پست سفارشی و پیشتاز بر اساس الگوی ارائه شده توسط شرکت پست ایران است اما غرفهدار خودش نیز میتواند هزینه ارسال پستی و غیرپستی محصول را تنظیم کند و خریدار با اطلاع از هزینه نهایی (بهای محصول به علاوه هزینه ارسال)، وجه سفارش را پرداخت میکند. ازاینرو، «گلتوس» به جهت متغیر بودن هزینه ارسال، تعهدی نسبت به تنظیمات ارسال غرفهدار ندارد.
- در «گلتوس»، طبق شرایط ذکر شده در قوانین بازگرداندن محصول در این سند، حق لغو سفارش یا درخواست تأخیر ارسال توسط غرفهدار و نیز حق بازگردان محصول توسط خریدار محفوظ است و همه کاربران (اعم از خریدار و غرفهدار) با تأسیس حساب کاربری، این قوانین و شرایط را مطالعه و میپذیرند.
شرایط بازگرداندن محصول
رضایت مشتریان «گلتوس» از اصول بنیادین بازار اجتماعی «گلتوس» است و «گلتوس» همه تلاشش را میکند که این رضایت، محقق شود. از این رو، امکان مرجوع کردن کالاهای دارای اشکال، از حقوق مشتریهای «گلتوس» است. ضمن این که به هر حال «گلتوس» یک بازار اجتماعی است و ذاتاً درصد خطا را نمیشود به صفر رساند اما این حق مشتری و نیز درخواست غرفهدار برای لغو یا تأخیر در ارسال، طبق قوانین بازگرداندن محصول (عودت کالا) محفوظ است.
الف. لغو سفارش یا درخواست تأخیر در ارسال توسط غرفهدار
- غرفهدار (کاربر) تا ۱۶ (شانزده) ساعت پس از تاریخ و ساعت ثبت سفارش، حق لغو کل سفارش را دارد.
- در صورت لغو کل سفارش (همه محصولات سبد خرید) توسط غرفهدار، وجه سفارش با احتساب هزینه ارسال، طبق زمانبندی «گلتوس» برای تسویه مالی دادوستدها، به حساب مشتری برگردانده میشود و اگر لغو سفارش نسبت به بعضی از محصولات یک سفارش باشد، تنها وجه خرید همان بخش و بدون احتساب هزینه ارسال (هرچند آن بخش بیشترین وزن سبد خرید را داشته است)، طبق زمانبندی «گلتوس» برای تسویه مالی دادوستدها، به حساب مشتری برگردانده میشود.
- «گلتوس» میتواند برای غرفهدار (کاربر) نسبت به تعداد درخواست لغو سفارش یا تأخیر در ارسال توسط خودش و نیز ثبت عدم رضایت یا گزارش مشکل توسط مشتری، امتیاز منفی و جریمه لحاظ کند.
ب. انصراف از خرید توسط خریدار (کاربر)
- بر اساس بند ۳۷ قانون تجارت الکترونیک، در هر معامله از راه دور، «مصرفکننده» تا ۷ (هفت) روز کاری حق انصراف از خرید دارد. آغاز حق انصراف، برای کالاها از تاریخ تسلیم کالا به مصرفکننده است و برای خدمات، از روز انعقاد است. از این رو، در «گلتوس» مصرفکننده با استفاده از لینک رهگیری سفارش که برایش پیامک میشود، همچنین از طریق ورود به حساب کاربری خود از طریق سایت یا اپلیکیشن، تا ۷ (هفت) روز از حق انصراف خود استفاده کند یا رضایت خود را ثبت یا مشکل را گزارش کند. در غیر این صورت و پس از گذشت هفت روز، سیستم به طور خودکار رضایت مصرفکننده را روی سفارش ثبت میکند.
- بر اساس بند ۳۷ قانون تجارت الکترونیک، حق انصراف برای «مصرفکننده» لحاظ شده است و این حق در جایی است که یک طرف معامله فروشندگان کالا یا ارائهدهندگان خدمات و در طرف دیگر، مصرفکننده باشد؛ بنابراین اگر سفارش محصول (کالا و خدمات) به تعداد و به صورت عمده (مغایر با هدف مصرف) صورت بگیرید، حق انصراف شامل آن نمیگردد.
- طبق آییننامه اجرایی مواد ۳۸ و ۴۲ قانون تجارت الکترونیکی (مصوب سال ۱۳۸۸)، مصرفکننده در موارد زیر به علت شرایط خاص کالا و خدمات، فاقد حق انصراف است:
- در مورد خدمات، در صورتی که با توافق مصرفکننده، ارائه آن قبل از پایان هفت روز کاری شروع شده باشد.
- ارائه خدمات برای تحویل موادغذایی یا سایر کالاهایی که مورد مصرف روزانه دارند.
- کالا یا خدماتی که قیمت آنها توسط نوسانات بازارهای مالی تعیین میشود و خارج از اختیار تأمینکننده است.
- کالاهای ساختهشده با مشخصات فردی مصرفکننده که به طور واضح جنبه شخصی دارند یا این که به دلیل طبیعت آنها نمیتوانند بازپس داده شوند و یا این که به سرعت قابلیت فساد و خرابی دارند.
- نوارهای صوتی و تصویری و نرمافزارهای رایانهای بستهبندیشده که به وسیله مصرفکننده باز شده باشند.
- روزنامه، نشریه و مجلات مطابق تعریف قانون مطبوعات.
- لغو سفارش توسط خریدار و پیش از ارسال و تسلیم کالا
بر اساس بند ۳۸ قانون تجارت الکترونیک، اعمال حق انصراف در فروش کالا، با تسلیم کالا به مصرفکننده شروع میشود؛ بنابراین شرایط لغو سفارش توسط خریدار و پیش از ارسال و تسلیم کالا از این قرار است:
- اگر مشتری (کاربر) پیش از این که غرفهدار شروع به خرید مواد اولیه یا تولید یا بستهبندی محصول کند، از خرید خود (کل سفارش و سبد خرید) منصرف شود و به «گلتوس» اطلاع دهد و لغو سفارش از سوی «گلتوس» تأیید شود، سفارش کالا لغو میگردد و قیمت کالا و هزینه ارسال، طبق زمانبندی «گلتوس» برای تسویه مالی دادوستدها، به حساب مشتری بازگردانده خواهد شد.
- چنانچه انصراف از خرید، در بازه زمانی خرید مواد اولیه و ساخت یا بستهبندی و ارسال باشد، امکان لغو سفارش برای مشتری وجود ندارد.
- لغو سفارش توسط خریدار و پس از ارسال و تسلیم کالا:
- برای لغو سفارش پس از تسلیم کالا، لازم است خریدار (کاربر) پس از تحویل گرفتن کالا از فرصت قانونی (۷ روز) و نیز امکانات فنی «گلتوس» در سایت و اپلیکیشن برای گزارش هر گونه مشکلی استفاده کند. در غیر این صورت، سیستم به طور خودکار رضایت کاربر را روی سفارش ثبت میکند و دیگر هیچ ادعایی مسموع نخواهد بود.
- به طور کلی، در صورت وجود هر گونه مشکل در کل سفارش تحویل گرفتهشده یا بخشی از آن، خریدار (کاربر) علاوه بر ثبت گزارش، باید محصول/هایی را که مشکل دارند و نیز بستهبندی اولیه غرفهدار و بستهبندی ارسال (مانند کارتن پستی) را بدون تغییرات و مخدوش کردن آن، تا زمان حل و فصل موضوع و بازگرداندن آنها نزد خود نگهداری کند.
- اگر مغایرت و مشکل، بدون باز کردن بستهبندی محصول، قابلمشاهده و تشخیص است، لغو سفارش در صورت حفظ وضعیت اصلی و اولیه سفارش، امکانپذیر است. همچنین اگر مغایرت و مشکل، پس از باز کردن بستهبندی محصول و استفاده از آن، قابلمشاهده و تشخیص باشد، لغو سفارش در صورت حفظ وضعیت موجود محصول و بستهبندی اولیه غرفهدار و بستهبندی ارسال، امکانپذیر است. در هر دو صورت، خریدار میبایست ضمن ثبت گزارش، با «خدمات مشتریان گلتوس» برای عودت محصول، تعیین گیرنده («گلتوس» یا غرفهدار) و نوع ارسال (مانند آسانترین و کمهزینهترین نوع ارسال) هماهنگ کند.
- در صورت دریافت ناقص سبد خرید و عدم ارسال بخشی از سفارش توسط غرفهدار، خریدار حق انصراف از خرید آن بخش ناقص را دارد که در این صورت، تنها وجه خرید همان بخش ناقص و بدون احتساب هزینه ارسال (هرچند آن بخش بیشترین وزن سبد خرید را داشته است)، طبق زمانبندی «گلتوس» برای تسویه مالی دادوستدها، به حساب خریدار واریز میشود؛ و در صورت عدم انصراف خریدار، غرفهدار میبایست پس از هماهنگی با «خدمات مشتریان گلتوس»، بخش ناقص سفارش را با هزینه خودش برای خریدار ارسال کند.
- در صورت ارسال محصول اشتباهی و خارج از سفارش ثبتشده، خریدار میبایست موضوع را به «خدمات مشتریان گلتوس» اطلاع دهد و تا حل و فصل شدن مسئله، محصول را نزد خود به امانت نگهداری کند. بدیهی است که غرفهدار در مورد ارسال اشتباهی محصول و تبعات آن مسئول خواهد بود.
- تصاویر محصول برای اطلاع و کمک به خرید درج میشوند و تفاوتهای جزئی محصول با آنها ملاک لغو سفارش نیست، بلکه مغایرت با توضیحات و ویژگیهای محصول و شرایط سفارش قابل ثبت گزارش و درخواست لغو آن است.
- در صورت آسیبدیدگی محصول/های سفارش بر اثر حملونقل یا باز کردن بستهبندی توسط خریدار، امکان لغو سفارش و انصراف از خرید امکانپذیر نیست.
- در صورت آسیبدیدگی محصول/های سفارش در اثر حملونقل هنگام ارسال محصول و تحویل به خریدار، طبق حالتهای زیر عمل میشود:
- در صورت استفاده غرفهدار از شبکه پستی کشور، آسیبدیدگی مشمول قوانین و شرایط شرکت پست ایران است و پیگیری و گرفتن خسارت با خریدار است؛ و چنانچه غرفهدار محصول را با بیمه آسیبدیدگی پست کرده باشد، طبق شرایط بیمهنامه عمل خواهد شد. همچنین خریدار میتواند محموله پستی را که وضعیت فیزیکی آن آسیب دیده است، از مأمور پست تحویل نگیرد و طبق ضوابط شرکت پست اقدام کند.
- در صورت استفاده غرفهدار از شرکتهای حملونقل (مانند باربری)، مراکز پیک و حمل کالا (مانند اسنپ کالا) یا موارد دیگر، جبران خسارت و پیگیری آن مشمول قوانین و شرایط اعلام و توافق شده آن شرکتها و مراکز و غرفههاست. در هر صورت، خریدار میبایست هرگونه مشکل را به «گلتوس» گزارش کند تا در صورت تخلف یا کوتاهی غرفهدار، وی را طبق آییننامههای «گلتوس» اعمال قانون کند و تا حد ممکن به خریدار در پیگیری و حل و فصل مسئله کمک کند.
- اگر لغو سفارش توسط خریدار، به کل سفارش (همه محصولات داخل سبد خریدش) تعلق بگیرد و تأیید شود، وجه سفارش بهعلاوه هزینه ارسال، به وی بازگردانده میشود اما اگر به بخشی از سفارش تعلق بگیرد، فقط وجه خرید همان بخش و بدون محاسبه هزینه ارسال (هرچند آن بخش، بیشترین وزن و هزینه ارسال سبد خرید را داشته باشد)، به وی بازگردانده میشود.
- اگر با لغو سفارش پس از تسلیم کالا توسط خریدار و تأیید آن از سوی «گلتوس»، غرفهدار از عودت محصول توسط خریدار منصرف شود، باید این موضوع را به «گلتوس» اطلاع دهد. در این صورت، «گلتوس» نسبت به آن و وظیفه خریدار تصمیم خواهد گرفت. این موضوع، نافی تبعات ناشی از لغو سفارش نسبت به غرفهدار نیست.
- اگر با لغو سفارش و انصراف از خرید و تأیید در سیستم، سفارش یا بخشی از آن به اشتباه توسط غرفهدار برای خریدار ارسال شود، خریدار پس از هماهنگی با «خدمات مشتریان گلتوس»، میتواند از حق انصراف خود بگذرد و معامله را قطعی کند یا محصول را طبق نظر و روش پیشنهادی «گلتوس» بازگرداند. در این صورت، هزینه ارسال، طبق زمانبندی «گلتوس» برای تسویه مالی دادوستدها، از حساب غرفهدار کسر و به حساب خریدار واریز میگردد.
- اگر پس از خرید، معلوم گردد که قیمت محصول به دلیل اشتباه ریال و تومان، توسط غرفهدار به درستی ثبت نشده است، چون مسئولیت ثبت قیمت و هر گونه اطلاعات محصول با غرفهدار است، «گلتوس» در قبال این اشتباه هیچ مسئولیتی ندارد اما اگر به تشخیص «گلتوس»، این اشتباه فاحش باشد و باعث ضرر قابلتوجهی برای غرفهدار میگردد، «گلتوس» میتواند سفارش را لغو کند و مبلغ کل سفارش (وجه خرید و هزینه ارسال) را طبق زمانبندی «گلتوس» برای تسویه مالی دادوستدها، به حساب خریدار بازگرداند.
- اگر به داوری و تشخیص «گلتوس»، معلوم شود غرفهدار به تعهداتش درباره ویژگیهای محصول، رعایت زمان آمادهسازی و دیگر شرایط فروش عمل کرده است و مشتری همچنان ناراضی است، «گلتوس» حق را به خریدار نخواهد داد.
- در موارد پیشبینینشده برای لغو سفارش یا بازگرداندن محصول، طبق توافق «گلتوس» و کاربران (غرفهدار و خریدار) عمل میشود و در صورت اختلاف میان آنها، مرجع رسیدگی به اختلاف و حل و فصل مسئله «گلتوس» خواهد بود.
فسخ و پایان همکاری
«گلتوس» همواره از تداوم همکاری با شما (کاربر) استقبال میکند اما طبیعتاً هر فصلی از همکاری مشترک ممکن است روزی به دلایلی قانعکننده از سوی یکی از طرفین یا هر دو پایان پذیرد. در این بند، به قواعدی میپردازیم که بر وقوع فسخ قرارداد همکاری میان «گلتوس» و شما (کاربر) حاکم خواهد بود:
- کاربر (شما) میتواند به صورت کتبی، درخواست فسخ حساب کاربری یا غرفهداری یا هر دو را به «گلتوس» اعلام کند.
- با درخواست کتبی فسخ از سوی کاربر (شما) و موافقت «گلتوس» و وقوع فسخ، هر گونه محتوایی که شما پیش از انجام فسخ همکاری در «گلتوس»، منتشر کردهاید، کماکان برای «گلتوس» قابلدسترسی خواهد بود.
- از آن جا که مطابق این سند، «گلتوس» یک مجوز قابلفسخ و استرداد، غیر انحصاری و مشروط به شرایط این سند و سایر اسناد استفاده از «گلتوس»، به شما (کاربر) اعطا میکند، و نیز ایجاد حساب کاربری در «گلتوس» و همچنین مفاد شرایط استفاده و بهرهبرداری از «گلتوس»، هیچ نوع تعهد، توافق و قراردادی نظیر ایجاد یک شعبه، مشارکت، سرمایهگذاری مشترک، قرارداد استخدام یا پیمانکاری، فرانشیز و یا نظایر آن را مابین شما (کاربر) و «گلتوس» ایجاد نمیکند، «گلتوس» میتواند هر زمانی و به هر دلیلی و با/بدون اطلاع قبلی به کاربر، دسترسی وی به خدمات خود را به حالت تعلیق درآورد یا مسدود کند یا به طور کلی، حساب کاربری و غرفهداری کاربر را از «گلتوس» حذف کند.
- حق قطع، تعلیق و تغییر در برخی خدمات «گلتوس»، در هر زمان و بنا به هر دلیلی، برای «گلتوس» محفوظ خواهد بود. «گلتوس» در این مواقع مسئولیتی نسبت به تأثیری که ممکن است این اقدامات بر کار و درآمد شما داشته باشد، نخواهد داشت.
- وقوع فسخ، مانع لزوم پرداخت صورتحسابهای پرداختنشده کاربر و «گلتوس» نخواهد بود. همچنین پس از فسخ، سفارشهای ثبت شده قبل از فسخ، معتبر و الزامآور است مگر این که میان «گلتوس» و کاربران (غرفهدار و خریدار) توافق جدیدی صورت بگیرد.
- در صورت تخلف غرفهدار نسبت به انجام تعهدات پیش از فسخ و توافقات صورتگرفته، حق پیگیری قانونی برای کاربران (خریداران) و «گلتوس» محفوظ است و «گلتوس» میتواند مطالبات و هزینههای خود و خریداران را از مانده اعتبار غرفهدار نزد «گلتوس» کسر کند.
مرجع رسیدگی به اختلافات
- اختلافات میان غرفهدار و خریدار: «گلتوس» بر اساس مدل طراحیشده خود بر آن است تا حد امکان دخالت مستقیم خود در روابط عرضهکنندگان و خریداران را کاهش دهد و بازار اجتماعی «گلتوس» بر اساس خودگردانی پیش برود؛ اما با توجه به ضرورت پیگیری اختلافات احتمالی و حل و فصل سریع و مسالمتآمیز آن، در صورت بروز هر گونه اختلاف میان غرفهدار و خریدار، «گلتوس» مرجع حل اختلاف است. «گلتوس» میتواند نماینده یا نمایندگانی را به عنوان داور/داوران مرضیالطرفین معرفی کند تا بر اساس مفاد این سند و قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران و عدل و انصاف به اختلافات رسیدگی کنند. داوری «گلتوس» یا حکم این داور/داوران، معتبر، قطعی و برای طرفین لازمالاجرا خواهد بود.
- اختلاف با «گلتوس»: مرجع رسیدگی به هرگونه اختلاف در تفسیر مفاد و اجرای این سند و هر گونه مشکل و گرهی که ممکن است در جریان تعامل «گلتوس» با کاربر (اعم از خریدار و غرفهدار) شکل بگیرد، «گلتوس» است. این اختلافات بدواً از طریق مذاکره در فضایی دوستانه و با حسن نیت کامل رسیدگی و حل و فصل خواهد شد و در صورت عدم حصول نتیجه از این طریق، مسئله مطابق مفاد این سند و قوانین جمهوری اسلامی ایران، ظرف مدت چهار ماه توسط تک داور معرفیشده از سوی «گلتوس» رسیدگی خواهد شد. حکم این داور، معتبر، قطعی و برای طرفین لازمالاجرا خواهد بود.
- در صورت بروز اختلافات، در صورت توافق طرفین، انجام تعهدات اولیه تا حل و فصل کامل موضوع اختلافی ادامه مییابد و در غیر این صورت، تا زمان حل مناقشه، تعهدات طرفین متوقف خواهد شد.
موارد درج نشده یا مبهم در این سند، تابع قوانین، آییننامهها و مصوبات مراجع قانونی کشور است.