پرورش ساکولنت اشک تمساح

ساکولنت اشک تمساح  گیاهی با نگهداری آسان می‌باشد.

این گل یکی از گیاهان بسیار عجیب است که در اکثر شرایط می تواند به خوبی رشد کند. تکثیر این گیاه به قدری سریع است که حتی اگر قصد تکثیر آنرا هم نداشته باشید، خود به خود تکثیر می شوند.

ساکولنت اشک تمساح

نام لاتین: Bryophyllum daigremontianum

نام علمی: Kalanchoe daigremontiana

معرفی ساکولنت اشک تمساح

این گیاه از گونه کالانکوئه است و برگ هایی به مانند آن دارد.

در زبان فارسی این گیاه را با نام های: مادر هزار فرزند، گل اشک، بریفیولوم، کاکتوس زنده زا، زلیخا و گل اشک شب نیز می شناسند.

این گیاه به سرعت و در اکثر شرایط رشد خوبی را از خود نشان می دهد. و معمولا اگر شرایط خوب باشد تا 1 الی 1.5 متر به رشد خود ادامه می دهد. این گیاه به صورت زنده زا تکثیر می شود. به گونه ای که وقتی گیاهک های آن روی خاک بیافتند. به سرعت سبز می شوند و یک گیاه دیگر تکثیر می شود. به همین دلیل است که به آن کاکتوس زنده زا نیز می گویند.

ساکولنت اشک تمساح

شرایط نگهداری ساکولنت اشک تمساح:

آبیاری گل اشک تمساح:

آبیاری یکی از مواردی است که در نگهداری از این گیاه باید به آن توجه داشته باشید، در صورتی که آبیاری آنرا به درستی انجام ندهید، گیاه با مشکل روبرو خواهد شد و در نتیجه از بین می رود. بهتر است همیشه بعد از خشک شدن خاک، گیاه را آبیاری کنید.

در فصل زمستان هفته ای دو بار و در فصل تابستان یک روز درمیان آبیاری برای این گیاه کافی است. اگر مشاهده کردید که برگ های گیاه به شدت خشک شده اند به این معنی است که آبیاری کم است و در صورتی که برگ ها شل شده بودند، نشانه از آبیاری بیش از اندازه می باشد.

نور مناسب ساکولنت اشک تمساح:

نور ملایم و غیر مستقیم بهترین شرایط نوری برای نگهداری از این گیاه می باشد. اگر گیاه شما جوان نیست می توانید آنرا در زیر نور خورشید نیز قرار دهید. این گیاه مقاومت نوری خوبی از خود نشان می دهد و در شرایط نوری مختلف به خوبی می تواند به رشد خود ادامه دهند.

دمای ساکولنت اشک تمساح:

گل اشک، در دما های مختلف به خوبی رشد می کند و لازم نیست در مورد دمای محیط اطراف آن، حساسیت بالایی به خرج دهید. ناگفته نماند که دیده شده گل اشک تمساح در شرایط دمایی گرم و مرطوب رشد بهتری را از خود نشان می دهد.

رطوبت ساکولنت اشک تمساح:

برای تامین رطوبت این گیاه نیاز به انجام کار خاصی نیست. اما با قرار دادن یک ظرف آب در نزدیکی گیاه اشک، می توانید رطوبت آنرا تامین کنید و رشد آنرا نیز کمی سرعت ببخشید.

هرس کردن گل اشک تمساح:

برای هرس کردن کافیست برگ ها و ساقه های خشک شده، زرد شده و آسیب دیده را از گیاه جدا کنید تا فضا برای رشد برگ های تازه باز شود.

ساکولنت اشک تمساح

گل دهی ساکولنت اشک تمساح:

گل اشک تمساح به سادگی گل نمی دهد و برای گلدهی باید عمری نزدیک به 2 الی 3 سال داشته باشد. گل های این گیاه معمولا در فصل زمستان نمایان می شوند و ماندگاری بالایی دارند.

اگر گیاه شما فاقد گل است. لازم نیست خیلی خودتان را درگیر این موضوع کنید، زیرا گیاه اشک، گل های نسبتا زیبایی ندارد.

کوددهی ساکولنت اشک تمساح:

این گیاه به هیچ عنوان نیاز به کوددهی ندارد و به خوبی رشد می کند. توصیه می کنیم هر زمان که گلدان آنرا تعویض کردید، خاک گلدان را نیز تعویض نمایید تا نیاز به کوددهی پیدا نکنید.

خاک مناسب ساکولنت اشک تمساح:

خاکی برای گیاه مناسب است که زهکشی خوبی داشته باشد تا آب اضافی ناشی از آبیاری به راحتی از گلدان گیاه خارج شود. می توانید از خاک های اماده کاکتوس یا گیاهان آپارتمانی برای این گیاه استفاده نمایید.

تعویض گلدن ساکولنت اشک تمساح:

هر زمان که بیرون زدگی ریشه های گیاه را از انتهای گلدان مشاهده کردید، زمان تعویض گلدان این گیاه رسیده است. همانطور که گفته شد حتما در زمان تعویض گلدان خاک گیاه را عوض کنید و از خاک با کیفیت و تازه استفاده نمایید تا رشد گیاه مختل نشود و در آینده احتیاجی به کوددهی آن نباشد.

هشدار:

سمی بودن گل اشک تمساح:

 گیاه اشک تمساح سمی است و در صورتی که به مقدار بالا توسط انسان و حیوانات خرده شود، باعث ایجاد مسمویت می شود.

به همین خاطر است که باید این گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود قرار دهید.

ساکولنت اشک تمساح

تکثیر ساکولنت اشک تمساح:

تکثیر گل اشک تمساح به قدری ساده است که لازم به انجام هیچ کار سختی نیست برای تکثیر گل اشک کافیست گیاهچه های کوچک روی برگ ها را از گیاه جدا کنید و در عمق 0.5 سانتی خاک بکارید. پس از گذشت چند روز این گیاهچه ها جوانه می زنند و سر از خاک بیرون می آورند. تکثیر این گیاه به همین سادگی امکان پذیر است و نیاز به انجام فعایت های دشواری نیست.

بیماری‌ها و مشکلات ساکولنت اشک تمساح:

پژمرده شدن ساکولنت اشک تمساح:

علت اصلی پژمرده شدن گل اشک تمساح آبیاری بیش از اندازه گیاه می باشد. اگر گیاه را زیاد آبیاری کنید حتما با این مشکل روبرو خواهید شد، برای برطرف کردن این مشکل کافیست آبیاری گیاه را کاهش دهید و پس از خشک شدن خاک آنرا آبیاری نمایید.

خشک شدن برگ‌ها:

این مشکل به دلیل کاهش آبیاری و تشنگی گیاه رخ می دهد. برای برطرف

کردن این مشکل باید گیاه را پس از خشک شدن خاک آبیاری کنید.

زرد شدن برگ‌ها:

پوسیدگی ریشه به دلیل آبیاری بیش از اندازه باعث زرد شدن برگ های گل اشک می شود. که با آبیاری صحیح می توان به سادگی این مشکل را نیز برطرف کرد.

لکه‌های سفید زیر برگ‌ها:

دلیل ایجاد لکه های سفید زیر برگ ها، وجود کنه و شپشک های مختلف به ویژه شپشک آرد آلود می باشد، می توانید با سم های مخصوص شپشک آرد آلود گیاه را سمپاشی کنید و مشکل آنرا برطرف سازید.

تارعنکبوت روی خاک:

این مورد نشانه از وجود آفت است که برای از بین بردن آن باید با استفاده از قارچ کش های مخصوص این گیاه را سمپاشی نمایید.

گلتوس؛ مجله تخصصی گل و گیاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا