خاک مناسب گیاهان فضای باز

خاک مناسب گیاهان فضای باز

 

خاک مناسب برای گیاهان فضای باز چه ویژگی دارد؟

انواع خاک‌ها کدامند؟

نحوه آماده سازی خاک چگونه است؟

در این مقاله قصد داریم به سوالات بالا پاسخ بدهیم، با گلتوس همراه باشید.

گیاهان یک ساله برای تثبیت در داخل خاک و رشد و نمو و گلدهی، طول عمر اندکی دارند. خاکی که به خوبی آماده شده باشد، مدت زمان گلدهی گیاه را افزایش می‌دهد و از آنجائی که گیاهان چند ساله برای چندین سال در یک نوع خاک باقی می‌مانند پس باید از خاکی که بطور دقیق آماده شده تغذیه آن‌ها استفاده شود.

انواع خاک 

خاک‌های رسی، خاک‌های شنی، خاک‌های نوع خاک

گیاهان یک ساله برای تثبیت در داخل خاک و رشد و نمو و گلدهی، طول عمر اندکی دارند. خاک‌های رسی از ذرات کوچکی تشکیل شده‌اند، که به یکدیگر چسبیده‌اند، زهکشی در خاک‌های رس به کندی صورت می‌گیرد و آب زیادی در خود نگه می‌دارد. خاک‌های شنی از ذرات درشت که دارای منافذ بزرگ هستند تشکیل شده‌اند و زهکشی در آن‌ها سریع صورت می‌گیرد و در نتیجه آب اندکی در خود نگه می‌دارند. خاک‌های لومی مخلوطی از ذرات کوچک و بزرگی هستند و از نظر زهکشی حد وسط خاک‌های رسی و شنی می‌باشد.

ویژگی‌های خاک مناسب

خاک مناسب
خاک مناسب

 

یک خاک مناسب خاکی است که متخلخل بوده و زه‌کشی خوبی داشته باشد و رطوبت کافی را برای ریشه‌ها فراهم سازد. همچنین برای نیازهای گیاهان باید مواد

آماده سازی خاک مناسب برای گیاهان فضای باز

 آماده سازی خاک به معنی شخم زدن و برگرداندن خاک تا عمق تقریبا ۳۰ سانتیمتر است. برای بهبود ساختار خاک در محیطی کوچک، بهتراست با یک بیلچه یا چنگک زمین را زیرو رو کنیم. در محیط بزرگ می‌توان با استفاده از یک تیلر زمین را آماده کرد. غذایی کافی را در اختیار ریشه‌ها قرار دهد. آماده سازی چنین خاکی یکی از وظایف اصلی باغبان است. در مناطقی که درآن بارش باران زیاد است، خاک اسیدی ودر مناطق کم باران، خاک قلیایی می‌باشد. 

شخم زدن خاک

بهتربن زمان شخم زدن خاک، هنگامی است که خاک مرطوب باشد و کلوخه‌های درشت آن به آسانی خرد شوند. هیچ‌گاه بر روی خاکی که خیس و به هم چسبیده است کار نکنید، زیرا با این کار، خاک را بیشتر به هم فشرده می‌سازید.

پس از آنکه خاک را زیرو رو کردید، کلوخه‌های بزرگ آن را خرد کنید و مدتی خاک را رها کنید تا هوا در آن نفوذ کند. به آن مواد آلی اضافه کنید و کاملا مواد آلی را به درون خاک ریخته و همراه با خاک، آن را زیرو رو کنید وحدودا به ضخامت ۷ تا۸ سانتیمتر از این مواد را بر روی خاک بپاشید و این کار را دقیق انجام دهید. همزمان با این کار، کود و هر نوع ماده آلی دیگری که برای تنظیم ph خاک مورد نیاز است را به آن اضافه کنید.

شخم زدن زمین

 

انواع بسیاری از ترکیبات که برای بهبود خاک لازم است در فروشگاه‌ها قابل دسترسی می‌باشند. و همچنین از پرورش دهندگان گل وگیاه می‌توان تهیه کرد، مانند کود گاوی، پیت‌ماس، و محصولات جانبی گیاهی مختلف که از آن جمله‌اند. که ساده‌ترین نوع آن کمپوست باغچه نام دارد.  

شما می‌توانید از فراورده‌های جانبی که از چوب ذرت، تفاله سیب وانگور، شلتوک برنج و یا کمپوست قارچ تولید می‌شود، استفاده نمائید.

همچنین زمانی که ترکیبات آلی را به درون خاک اضافه می‌کنید، باید کود کاملی را نیز بدان بیافزائید که دارای مقادیر زیادی ازت، فسفر و پتاسیم به میزان مثلا ۱۰-۱۰-۵ باشد. در صورت امکان، خاک خود را چند هفته قبل از آنکه تصمیم به عمل کاشت بگیرید، آماده نمائید. این کار باعث می‌شود که خاک و ترکیبات آلی، در مدت زمان بیشتری نرم شده و نسبتا جا بیفتد.

گلتوس؛ مجله تخصصی گل و گیاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا